Plan rozwoju (strategia) organizacji Ośrodek Wspierania Organizacji Pozarządowych na lata 2022 – 2025 składa się z dwóch głównych części:
A) Diagnostycznej, w skład której wchodzą:
- misja i wizja organizacji,
- diagnoza sytuacji i potencjału zewnętrznego,
- odbiorcy i ich środowisko, społeczność lokalna/regionalna,
- zasoby wewnętrzne organizacji, trendy, szanse i zagrożenia,
- przyszłość organizacji (w perspektywie minimum 3-letniej) wraz z analizą ryzyka
oraz
B) programowej, opartej na następujących zdefiniowanych przez zespół celach strategicznych:
- Poszerzenie oferty działań statutowych OWOP;
- Wzmocnienie struktury organizacyjnej OWOP;
- Zapewnienie stabilności finansowej organizacji na najbliższe trzy lata;
- Zbudowanie systemu komunikowania się z otoczeniem;
- Poszerzenie sieci partnerów na terenie województwa podlaskiego, w Polsce oraz poza granicami (UE, EOG, inne).
Do każdego z celów strategicznych zostały opracowane następujące cele operacyjne:
- Prowadzenie poradnictwa w szerokim zakresie tematycznym dla organizacji pozarządowych w formie stacjonarnej, niestacjonarnej i zdalnej.
- Wprowadzenie stałej oferty szkoleniowej dotyczącej różnych aspektów, np. metody animacyjne: People meet People, warsztaty przyszłościowe i metody partycypacji społecznej.
- Wprowadzenie form wsparcia indywidualnego liderów: mentoring, tutoring oraz podnoszenie kwalifikacji kadry OWOP.
- Wprowadzenie form wsparcia dla zespołów organizacji w zakresie planowania i zarządzania organizacją dla zespołów oraz zarządów z wykorzystaniem nowatorskich narzędzi Toolbox, Design Thinking, Dragon Dreaming, Urban Gardening.
- Wprowadzenie kompleksowego wsparcia dla organizacji pozarządowych łączącego wsparcie doradcze, szkoleniowe, mentoringowe i grantowe.
- Rozwijanie działalności związanej z wdrażaniem polityk publicznych w aspektach związanych z działaniami senioralnymi, innowacjami społecznymi w zakresie polityki senioralnej w tym działaniami opiekuńczymi.
- Rozwijanie działalności związanej z promowaniem dostępności działań i usług dla osób o specjalnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Rozwijanie działalności związanej z działaniami z zakresu włączenia społecznego.
- Uporządkowanie wewnętrznych procedur i ścieżek działania.
- Stałe poszerzanie kompetencji kadry OWOP.
- Wdrożenie systemów motywacyjnych dla członków, pracowników i współpracowników.
- Stały rozwój działalności gospodarczej (wdrożenie strategii biznesowej).
- Wdrożenie procedur związanych z poszukiwaniem źródeł finansowania i pisania projektów.
- Poszerzanie grup odbiorców usług płatnych.
- Prowadzenie planowej polityki informacyjnej z elementami komunikacji jedno- i dwukierunkowej.
- Włączanie się w procesy konsultacyjne na szczeblu miasta, województwa i kraju, udział w konsultacjach branżowych.
- Zwiększenie liczby prowadzonych badań i analiz (własnych oraz włączanie się w badania prowadzone przez inne instytucje i organizacje).
- Wzmocnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi i jst na terenie województwa podlaskiego.
- Zintensyfikowanie współpracy w ramach Sieci SPLOT.
- Systematyczne budowanie sieci partnerów ponadnarodowych.
Strategia zawiera także:
- markę organizacji w kontekście jej rozwoju instytucjonalnego oraz plan komunikacji wspierający realizację strategii,
- zadania/działania wraz z ich ramowym harmonogramem,
- spodziewane rezultaty i ich wskaźniki,
- monitoring i ewaluację.