Ułatwienia dostępu

Wracamy z hackathonami Aktywnych Obywateli

Wracamy z hackathonami Aktywnych Obywateli

Wraz z nadchodzącą wiosną wracamy do Was z hackathonami AO-FR. W kwietniu i maju 2024 r. ponownie zaprosimy Was do pracy metodą service design i poszukiwania rozwiązań dla konkretnych wyzwań w Waszych lokalnych społecznościach.

W tym roku przygotowujemy dla Was dwa wydarzenia w formule hackathonów:

  • 12-13 kwietnia 2024 r. w Krakowie – wydarzenie poświęcone tematom związanym z pracą z i na rzecz młodzieży (start rekrutacji 28 lutego br.), realizowane we współpracy z Fundacją Civis Polonus.
  • 17-18 maja 2024 r. w Gdyni – wydarzenie poświęcone tematom związanym z pracą z i na rzecz osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa (start rekrutacji w kwietniu br.), realizowane we współpracy z Fundacją IRSE.

Na czym polegają hackathony Aktywnych Obywateli? Przypominamy!

Programistów zamieniamy na aktywistów

Hackathon to wydarzenie, którego nazwa pochodzi od połączenia angielskich słów „hacking” (hakowanie) i „marathon” (maraton). To zwykłe spotkanie, podczas którego przed programist(k)ami i przedstawiciel(k)ami pokrewnych zawodów postawiony jest pewien problem do rozwiązania. Do udziału w hackathonach Aktywnych Obywateli zamiast programistek i programistów zapraszamy Was – osoby aktywistyczne. 

Wiedza i pomysły oraz eksperckie wsparcie

Podczas hackathonów będziecie korzystać z wiedzy i doświadczeń, którą zgromadziliście w Waszej organizacji, ale też z wiedzy ekspertek i ekspertów, których zaprosimy na każde z wydarzeń. Będą to osoby, które znają się na temacie, któremu będzie poświęcone dane spotkanie; nie zabraknie też osób znających metodologię service design, czyli projektowania usług. To one poprowadzą cały proces i będą Was wspierać na każdym etapie: od etapu pracy nad doprecyzowaniem problemu projektowego, do etapu prezentacji rozwiązań. Nieocenionym zasobem będzie też dla Was wiedza i doświadczenie innych osób uczestniczących w wydarzeniu.

Deadline: 12 godzin tylko tyle i aż tyle

Podczas wydarzenia czas na pracę będzie ograniczony. Będziecie mieć tylko 12  godzin, ale i komfort skoncentrowania stu procent swojej uwagi na szukaniu rozwiązań. Obie te cechy hackathonu są dobrym paliwem dla kreatywności. Kiedy ostatnio mieliście/miałyście aż tyle czasu na generowanie pomysłów i szukanie rozwiązań, bez zajmowania się bieżącymi i pilnymi sprawami? No właśnie. Domyślamy się, że tak jak my możecie nawet nie pamiętać, kiedy to było.

Przez dekady pracy przy efektach specjalnych nauczyłem się, że deadline jest świetnym narzędziem wspomagającym rozwiązywanie problemów. To wbrew naszej intuicji, bo narzekanie na deadline’y jest niemal powszechnym zwyczajem pisze Adam Savage, amerykański inżynier projektant i producent efektów specjalnych, aktor i pedagog. Kiedy pracowałem ze znakomitym rzeźbiarzem Irą Keelerem nad projektem promu kosmicznego do filmu „Kosmiczni kowboje” Clinta Eastwooda, Keeler stale powtarzał: „Gdybym miał kilka tygodni więcej, to byłby naprawdę niezły model”. Jesteśmy przyzwyczajeni uważać, że deadline’y działają przeciwko nam. Ale wcale nie jestem tego pewien. Adam Savage, „Under The Gun”.

Jak się zgłosić?

Pierwszego dnia rekrutacji udostępnimy krótki formularz online. Poprosimy Was o opisanie w nim problemu, dla którego rozwiązania chcecie szukać w ciągu 12 godzin oraz uzasadnienie, dlaczego warto się nim zająć. Do udziału w każdym hackathonie zaprosimy ok. 10 trzyosobowych zespołów. Wybierzemy najciekawsze i najtrafniej opisane wyzwania.

Co się wydarzy?

Na tydzień przed każdym wydarzeniem wybrane zespoły zaprosimy na spotkanie organizacyjne, podczas którego opowiemy, jak się przygotować do udziału w wydarzeniu od strony merytorycznej i logistycznej. Każdy hackathon potrwa dwa dni i będzie składać się z kilku części (m.in. definiowanie potrzeb – określenie odbiorczyń i odbiorców – zdefiniowanie propozycji wartości – generowanie pomysłów – komunikacja), które będą prowadzone zgodnie z metodologią service design. Każda część zostanie poprzedzona krótkim wstępem i instrukcją dla osób uczestniczących. Podczas kolejnych sesji i między nimi będziecie mogły i mogli prowadzić dyskusje między zespołami oraz konsultować sposób i efekty swojej pracy z osobami eksperckimi. Rozwiązania wypracowane podczas hackathonu zaprezentujecie podczas sesji kończącej (pitching).  

Głosowanie i kryteria wyboru

Podczas wyboru najlepszych pomysłów weźmiemy pod uwagę m.in: trafność rozwiązania wobec sformułowanego na wejściu problemu czy możliwość (prawdopodobieństwo) zmierzenia się ze wskazanym przez Was wyzwaniem, kreatywność i/lub innowacyjność rozwiązania, korzyści dla grupy docelowej i środowiska lokalnego, możliwość wdrożenia rozwiązania w ramach działań organizacji. Najlepsze pomysły zostaną wybrane głosami osób uczestniczących oraz osób eksperckich doradzających zespołom w trakcie wydarzenia. A zespoły, które wypracowały najlepsze rozwiązania, otrzymają nagrody. 

Jak się przygotować?

Przed każdym hackathonem zaprosimy Was na dwa webinaria wprowadzające do danej tematyki (otwarte dla wszystkich zainteresowanych).

Zachęcamy też do obejrzenia nagrań trzech webinariów poświęconych metodologii i narzędziom service design, które są dostępne w naszej “Bibliotece”. Dowiecie się z nich, jak projektować usługi – atrakcyjne dla odbiorczyń i odbiorców propozycje działań, które mogą stać się podstawą nowych projektów.

Udostępnij:

Najnowsze aktualności