Projekt: Wsparcie dla kobiet doświadczających molestowania seksualnego
Obszar 1. Ochrona praw człowieka (w tym kwestie związane z równością płci)
Bliski kadr. Widzimy twarz Adama Bodnara, słyszymy głos zza kamery:
Maria była na imprezie w klubie i piła alkohol. Nie mogąc sobie poradzić z obmacującym ją mężczyzną, poprosiła o wsparcie ochroniarzy. Zareagowali śmiechem i powiedzieli, że pijana dziewczyna sama się prosi o takie traktowanie.
Głos milknie. Teraz zaczyna mówić Bodnar: Nie mam wątpliwości, że obowiązkiem każdego usługodawcy jest reagowanie na przejawy molestowania seksualnego. Nawet jeśli zadania w tym zakresie wykonuje firma zewnętrzna, ochrona, która jest zlecona podwykonawcy. Nie ma także znaczenia, czy kobieta jest pod wpływem alkoholu, reagować trzeba zawsze.
I druga historia: Przełożony zaprosił Karolinę do gabinetu i wyraził się jasno: Jeśli nie wyjedziesz ze mną na romantyczny wyjazd, stracisz pracę – słyszymy z offu. Nie wszystkie sytuacje są tak oczywiste, jak ta historia – tym razem komentuje Marcin Prokop. Nie ma jednak wątpliwości, że każdy seksualny szantaż, również ten bardziej ukryty, to molestowanie. Bez względu na formę zatrudnienia istnieją przepisy prawa, które tego zakazują.
I zaraz potem pojawia się tablica z napisem: Jeśli spotkała Cię taka lub podobna sytuacja, która może stanowić molestowanie seksualne lub inną formę dyskryminacji ze względu na płeć, skorzystaj z bezpłatnej porady prawniczki — tel. 739 975 506.
Pomysł ważniejszy niż budżet
Kampania #NieMamWątpliwości została zrealizowana w ramach, ale „poza” głównym budżetem projektu realizowanego przez Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego (PTPA). Powstało w sumie 12 krótkich spotów, w których znane osoby ze świata kultury, polityki czy działające na rzecz praw człowieka komentują przedstawione im sytuacje. Wszystkie historie są prawdziwe, dotyczą przypadków molestowania seksualnego lub innej formy dyskryminacji ze względu na płeć. Spoty wciąż można znaleźć w sieci. W prosty sposób tłumaczą, czym jest molestowanie seksualne. Zachęcają też do skorzystania z infolinii z pomocą prawną. Premierowe spoty pojawiały się w Internecie przez 12 kolejnych tygodni, w każdy wtorek od lipca do września 2022 roku.
Do udziału w mini-kampanii udało się zaangażować bardzo różne osoby m. in. prof. Adama Bodnara – byłego Rzecznika Praw Obywatelskich, Marcina Prokopa – gwiazdę telewizji TVN, Annę Błaszczak-Banasiak – dyrektorkę Amnesty International Polska, Agatę Szczęśniak – dziennikarkę OKO.press, Wiktorię Filus – aktorkę, Joannę Scheuring-Wielgus – posłankę, Agę Zaryan – wokalistkę jazzową czy Magdalenę Witkowską – dziekankę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku.
Kampania #NieMamWątpliwości nie była planowana, nie miała więc też swojego budżetu. A jednak powstała i została zauważona. Łączny zasięg spotów w serwisie YouTube oraz w mediach społecznościowych tylko Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego wyniósł blisko 40 000 wyświetleń. Została też wyróżniona przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu podczas Gali 10-lecia Karty Różnorodności w kategorii DEI (Diversity, Equity and Inclusion) w sektorze pozabiznesowym.
Wierzymy, że mini-kampania podniesie świadomość społeczną na temat zjawiska molestowania seksualnego i dyskryminacji ze względu na płeć oraz sprawi, że więcej osób zdecyduje się na skorzystanie z pomocowej infolinii. Spoty będziemy mogli wykorzystać również do promocji naszych działań w przyszłości – mówią realizatorzy projektu.
Strona projektu: http://www.ptpa.org.pl/projekty/wsparciedlakobiet/
Link do playlisty ze spotami kampanii: https://youtube.com/playlist?list=PLLROhaNsDyO9mgS5Zzv79j-t7a0JYv5tl